Wat is het verschil tussen gelaats- en gezichtsherkenning bij camerabewaking?

November 23, 2018

Dankzij aanhoudende technische innovatie blijven de mogelijkheden van bewakingscamera’s voor gelaats- en gezichtsherkenning groeien. Vooral de achterliggende software die de camerabeelden analyseert, speelt hierbij een belangrijke rol. Er bestaat evenwel een essentieel verschil tussen gezichts- en gelaatsherkenning. We bekijken dit aan de hand van een voorbeeld van bewakingscamera’s in een winkel.

 

Gelaatsherkenning

 

Gelaatsherkenning is een belangrijke tool om aan zogeheten ‘smart search’ te doen. Wanneer je bijvoorbeeld een dief hebt betrapt én je wilt alle camerabeelden van je winkel selecteren waarop deze persoon te zien, dan is gelaatsherkenning een bijzonder handige functie.

 

Je selecteert bij het binnenkomen een beeld waar deze persoon duidelijk te zien is. Vervolgens geef je de software de opdracht om alle beelden te selecteren waarop deze persoon verschijnt.

 

Met behulp gelaatsherkenning scant de software alle beelden en selecteert deze de clips waar de gezochte persoon op te zien is.

 

Vervolgens laat je de software alle clips in chronologische volgorde monteren tot één bestand. Dit kan je als bewijs vervolgens eenvoudig overhandigen aan de politie voor de verdere afhandeling van de diefstal.

 

Gezichtsherkenning

 

Wanneer je gezichtsherkenning gebruikt, dan voer je gekende biometrische gegevens van een persoon – bijvoorbeeld aan de hand van een foto – in de camerasoftware in. Je geeft de software vervolgens de opdracht om alle inkomende beelden te analyseren.

 

De camera’s scannen de gezichten van alle klanten, waarbij ze zoeken naar een positieve match met de kenmerken in de databank. Wanneer de camera een gekend persoon identificeert, dan kan je het beveiligingssysteem een actie laten ondernemen.

 

Bij een eerder betrapte dief kan je bijvoorbeeld naar jezelf een verwittigingsmail verzenden. Op die manier kan je iedereen extra alert maken.

 

Andere toepassingen zijn het ontgrendelen van een deur, als vorm van elektronische toegangscontrole.

 

Ook op vlak van marketing kan je bijvoorbeeld dankzij gezichtsherkenning via een televisiescherm gepersonaliseerde boodschappen aanbieden aan gekende klanten, waarvan je bijvoorbeeld de pasfoto hebt.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten
Recente berichten

January 17, 2019

November 2, 2018

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square